Code Center

تبلیغات

سامسونگ و بلک‌بری؛ آندروید بزرگ و امن؟

سامسونگ و بلک‌بری؛ آندروید بزرگ و امن؟

بلک بری

نها چند ماه پس از آن‌که اپل ضمن شراکتی راهبردی با آی‌بی‌ام درصدد برآمد تا با سود بردن از جایگاه بلند آبی‌ بزرگ در بازار محصولات سازمانی و کلان، کسب‌و‌کار خود را در این حیطه گسترش دهد 1 ، اینک سامسونگ نیز در راستای هدفی کم‌وبیش مشابه، بلک‌بری را به‌عنوان شریک راهبردی خود برگزیده ‌است.به ‌نوشته سایت کرک‌بری طبق این قرارداد، بلک‌بری با پلتفرم مدیریت کلان BES12 (سرنام BlackBerry Enterprise Server 12) و سامسونگ با بسته سخت‌افزاری ـ نرم‌افزاری خود برای امنیت موبایل در حیطه‌های کلان، به‌‌نام Knox، به ایمن‌سازی هندست‌های آندرویدی خواهند پرداخت. کامپیوتر ورلد نیز در گزارشی در همین‌ باره می‌نویسد، همکاری سامسونگ با بلک‌بری و همچنین، تلاش‌های اپل برای تسهیل پیکربندی و به‌کارگیری شمار زیادی از آی‌فون‌ها به‌ صورت هم‌زمان، نشان می‌دهد سازندگان اسمارت‌فون تا چه اندازه برای ارتقا بخشیدن جایگاه خود در این حیطه می‌ستیزند. یکی از مهم‌ترین مواردی که تاکنون باعث شده‌ بود آندروید با وجود بازار و اکوسیستم گسترده خود، آن‌گونه که باید به محیط‌های جدی و سازمانی راه نیابد، سطح امنیتی نامطلوب آن بود.

منبع : nividar

تاجایی‌که گزارش‌های گوناگون درباره شمار بدافزارهای آندرویدی نیز این موضوع را تأیید می‌کردند. همکاری سامسونگ با بلک‌بری که از دیرباز در توسعه نرم‌افزارها و راهبردهای امنیتی عملکرد خوبی داشته ‌است، می‌تواند رویه جاری را تا اندازه زیادی دگرگون کند. البته این موج نو به‌ سود سازمان‌ها و مراکز کلان تمام خواهد شد؛ زیرا شدت گرفتن رقابت، هم روند پیش‌رفت محصولات مربوط و هم کاهش قیمت آن‌ها را در پی خواهد داشت. در تلفن‌های هوشمند و در کل هندست‌هایی که قرار است به قلمرو سازمان‌ها و مراکز بزرگ راه پیدا کنند، باید دو ویژگی کلیدی، امنیت و مدیریت آسان هندست‌ها و دستگاه‌ها، بسیار مورد توجه قرار گیرد. نکته این‌جا است که این ‌دو با هم رابطه تنگاتنگی دارند. اداره ‌یا شرکتی که می‌خواهد صدها و شاید هزاران کارمند خود را به تلفن‌های هوشمند مجهز کند، باید بتواند بدون نیاز به دسترسی فیزیکی به آن‌ها، به‌صورت یکپارچه و هم‌زمان تنظیم و مدیریت‌شان کند. همکاری اخیر سامسونگ و بلک‌بری می‌تواند به ارائه محصولاتی بیانجامد که آمیزه‌ای از امتیازهای هر دو را ‌همراه داشته‌ باشند.

سامسونگ در ساخت اسمارت‌فون‌های مردم‌پسند کارنامه بهتری دارد و هم‌اینک بزرگ‌ترین سازنده و فروشنده اسمارت‌فون در جهان شناخته می‌شود. بلک‌بری و استانداردهای امنیتی و مدیریتی‌ او نیز در جهان موبایل همچنان جایگاه درخوری دارد. هر دو شرکت باید نشان دهند محصولاتی که درنتیجه این همکاری به مشتریان ارائه خواهند شد نیز به ‌اندازه محصولات خود بلک‌بری امن خواهند بود. البته بلک‌بری نیز در این میان می‌تواند سود بسیاری ببرد. این شرکت که فروش هندست‌هایش به‌ویژه پس از سربرآوردن iOS و آندروید به‌شدت رو به کاهش نهاد، در چند سال گذشته کوشیده ‌است تا با توسعه نرم‌افزارهای گوناگون و چند پلتفرم سازگار با آی‌او‌اس و آندروید، از جمله BES12، ضعف خود در حیطه سخت‌افزار را جبران کند. پس افزایش فروش هندست‌های آندرویدی مجهز به نرم‌افزارهای امنیتی و مدیریتی بلک‌بری، حتی اگر ساخت سامسونگ باشند، به افزایش درآمدهای این شرکت کانادایی خواهد انجامید. در سوی دیگر، سامسونگ نیز به درآمدهای حاصل از فروش محصولات سازمانی و کلان نیاز دارد تا کاهش نسبی فروش خود را جبران کند که ناشی از اشباع بازار اسمارت‌فون‌های مصرفی است. کامپیوتر ورلد در بخشی از گزارش خود در این‌باره از کاهش 10 درصدی سهم سامسونگ در سه ماهه سوم سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داده‌ است. پیش‌بینی می‌شود فروش نرم‌افزارهای راهبردی BES12 بلک‌بری روی هندست‌های گالکسی سامسونگ از اوایل سال آینده میلادی آغاز شود.

گفتنی است، اپل نیز در راستای رویکرد نوین خود، همین چند هفته پیش طرح ویژه خود موسوم به DEP (سرنام Device Enrollment Program) را به 25 کشور و منطقه دیگر گسترش داد. این سرویس که پیش‌تر تنها در ایالات متحده در دسترس بود، اینک کشورهایی مانند کانادا، فرانسه، ژاپن، آلمان، استرالیا و بریتانیا را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. این طرح تنظیم‌های نخستین آی‌فون‌ها، آی‌پدها و مک‌های اپل را برای مشترکان که بیش‌تر اداره‌ها، شرکت‌ها و مراکز بزرگ هستند، تسهیل می‌کند و اجازه می‌دهد تا مدیران بخش آی‌تی این مراکز، هندست‌های آی‌اواس و کامپیوترهای مک را بدون نیاز به دسترسی فیزیکی تنظیم کنند. طبق اطلاعات ارائه ‌شده از سوی اپل، برای هرچه ساده‌تر شدن کارها می‌توان از برخی از مراحل کمکی تنظیم (Setup Assistance) نیز صرف‌نظر کرد، به‌گونه‌ای که کارمندان می‌توانند به محض بیرون آوردن دستگاه اپلی‌ خود از جعبه از آن استفاده ‌کنند.

علاوه بر این، اپل بر آن است تا نخستین مجموعه از برنامه‌های خود را عرضه ‌کند که نتیجه شراکت او با آی‌بی‌ام است. با جدی‌تر شدن حضور اپل و سامسونگ و حضور با سابقه‌تر امثال آی‌بی‌ام و همچنین مایکروسافت که اینک نوکیا را در تملک خود دارد، می‌توان در بازار موبایل منتظر حرکت روبه ‌رشد دیگری بود.

پی‌نوشت:

1- یادداشت‌‌های شخصی «گاوصندوق» شماره 159 ماهنامه شبکه: + و +

2ـ ضمن پوزش، به این وسیله بخشی از یادداشت شخصی خود در شماره 161 را تصحیح می‌کنم: «... جان سیمز مدیر بخش سرویس‌های سازمانی بلک‌بری...»

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

ابزار هدایت به بالای صفحه