بررسی تخصصی گوشی بلک بری Q10 بخش سوم
بلک بری Q10 دکمه های سخت افزاری ندارد بنابراین سریعترین راه برای رسیدن به شماره گیر، ضربه زدن روی میانبر تلفن در پایین گوشه چپ است که بجز Hub در تمامی پنل های صفحه اصلی قابل مشاهده می باشد.
شماره گیر دارای سه Tab شامل تماس ها ، مخاطبین و صفحه شماره گیری است. با کشیدن انگشت روی صفحه نمی توان بین این دو سوئیچ کرد. از آنجایی که شماره گیر خیلی سودمند نیست به محل دیگری انتقال می یابد. بدون ویژگی شماره گیری هوشمند باید شماره را بطور دستی وارد کنید. یک ویژگی "شماره گیری هوشمند" وجود دارد اما طبق معمول با تایپ کردن کاربر ،جستجو آغاز نمی شود. در عوض بطور اتوماتیک کد کشور و شهر را برای شماره هایی که شماره گیری می کنید بکار می گیرد. علاوه براین گزینه ای وجود دارد که بطور اتوماتیک زمانی که Q10 را از جلد چرمی آن بیرون می آورید و دوباره سرجای آن قرار می دهید ، به ترتیب به تماس پاسخ می دهد و به مکالمه پایان می دهد.
در هر حال بهتر است از Tab مخاطبین استفاده کنید که یک لیست از مخاطبین طبق حروف الفبا می باشد و مخاطبین در آن بر اساس نخستین حرف از نام خود مرتب می شوند. یک زمینه جستجو و یک فهرست الفبا نیز وجود دارد که به سرعت به یک مخاطب خاص می رود. با ضربه زدن روی یک مخاطب ، لیستی از تمامی شماره تلفن های تعیین شده باز می شود.
Log تماس دارای سه میانبر در بالای صفحه است که شامل پست صوتی و دو شماره از مخاطب می باشد. شما می توانید شماره های بیشتری را برای شماره گیری سریع در اینجا اضافه کنید. اما با اضافه کردن شماره های بیشتر ، Log تماس واقعی به پایین صفحه کشیده می شود. Log تماس ، همه تماس ها یا فقط تماس های ناموفق را نشان می دهد( درست بالای آن یک سوئیچ وجود دارد). به منظور صرفه جویی در فضا، تماس ها با یکدیگر گروه بندی می شوند. برای مثال، دو تماس ارسالی به یک مخاطب بصورت یک آیتم با یک شمارشگر تماس نشان داده می شوند.
دفترچه تلفن شباهت زیادی به Tab مخاطبین در نرم افزار تلفن دارد با این تفاوت که دارای فهرست الفبا در طرف راست نیست (اما زمینه جستجو در بالای صفحه وجود دارد ). با ضربه زدن روی یک مخاطب می توان اطلاعات تماس را مشاهده کرد که به سه Tab تفکیک شده است.
نخستین Tab، جزئیات است که در آن تمامی شماره تلفن ها ، آدرس های ایمیل ، وب سایت ، تاریخ تولد و سایر اطلاعات ( مانند دوستان فیسبوک و تعداد دوستان تویتر) به صورت فهرست نشان داده می شود. اگر همین مخاطب از چندین سرویس استفاده نماید شما می توانید ورودی ها را لینک بدهید و همه موارد را در یک جا داشته باشید.
دومین Tab، به روزرسانی است . کل به روزرسانی های شبکه اجتماعی در اینجا براساس ترتیب زمانی فهرست می شود و ورودی هایی که بطور اتوماتیک تحت عنوان Company News ایجاد می شوند نیز در این قسمت قابل مشاهده می باشند. در صورت وارد کردن نام یک کمپانی، گوشی وب را برای محتوای مربوطه جدید جستجو می کند و یک پیش نمایش چهار خطی ارائه می دهد.(گوشی می تواند نام کمپانی را از حساب های شبکه اجتماعی مربوط به این مخاطب حدس بزند). سومین Tab که Activity نام دارد لیستی از تماس ها و پیام های بین گوشی شما و مخاطب است.
درست مانند Hub می توانید با کشیدن انگشت به طرف راست روی صفحه ، لیستی از تمامی سرویس هایی که برای مخاطبین فراهم شده است را مشاهده کنید.(گوشی، سیمکارت آن، BBM ، ویدئوی Gmail ، BBM ، تویتر و...). از این طریق می توان برای مرور در مخاطبین یک سرویس خاص استفاده کرد. همچنین می توانید به تنظیمات بروید و مخاطبین سرویس هایی که نیاز ندارید را مخفی کنید.
با فشار دادن طولانی در Hub ، مستقیماً از لیست های مخاطب به چندین گزینه دسترسی پیدا می کنید. با فشار دادن و نگه داشتن انگشت روی یک مخاطب و سپس با حرکت دادن انگشت خود به آن گزینه و رهاکردن آن ، این ویژگی سرعت بالاتری خواهد داشت. بلک بری Q10 دارای بلندترین صدای زنگ در دنیا نیست اما زمانی که با ویبره ترکیب شود هیچ تماسی را از دست نمی دهید.
پیام رسانی
گوشی های بلک بری اغلب انتخاب کاربران تجاری می باشند زیرا آنها با پیام های زیادی سروکار دارند و منوی این گوشی نیاز آن دسته از کاربران را برطرف می کند. اکنون بلک بری Q10 با Hub جدید از کارایی لازم برخوردار است و شاید بتوان گفت که فقط ویندوزفون با پیام رسانی یکپارچه می تواند به آن نزدیک باشد. Hub در نگاه نخست بسیار ساده است و لیستی از پیام ها می باشد که یک آیکن در آن نشان دهنده سرویس (SMS ، BBM ، ایمیل ، تویتر یا فیسبوک ، تماس و پست صوتی ) است. همچنین پیام های خوانده شده/نشده در آن مشخص شده اند ( آیکن های رنگی برای پیام های خوانده نشده ، آیکن های تک رنگ برای پیام های خوانده شده می باشند). پیام ها براساس تاریخ به صورت فهرست نشان داده می شوند.
برای خواندن یک پیام باید روی آن کلیک کنید و از همان صفحه می توانید به آن پیام پاسخ دهید. این ویژگی بسیار جالب است زیرا دیگر نگران نیستید که یک پیام از کجا آمده است. فقط پاسخ را تایپ می کنید و آن از طریق یک کانال مناسب ارسال خواهد شد. اگر لیست پیام ها شلوغ باشد ویژگی جستجو نیز وجود دارد و شما می توانید با کشیدن انگشت به طرف راست، لیستی از تمامی سرویس هایی که پیام ها را در Hub تغذیه می کنند را ظاهر کنید و سپس پیام ها را براساس سرویس فیلتر نمایید.
اینجاست که کشیدن انگشت روی صفحه کمی سردرگم کننده می شود. ابتدا Hub نیز می تواند دستور کارتان را به شما نشان بدهد ، برای مشاهده آن باید انگشت خود را روی صفحه به طرف پایین بکشید اما باید اطمینان حاصل کنید که کشیدن انگشت از داخل صفحه آغاز شده باشد. زیرا اگر از بالای صفحه شروع کنید در عوض سوئیچ های سریع را نشان می دهد .
با کشیدن انگشت روی صفحه به طرف راست به لیست تمامی سرویس های موجود در Hub می روید، اگر انگشت خود را روی صفحه به طرف چپ بکشید ( یا در طرف راست صفحه ضربه بزنید) به Hub برمی گردید. اما اگر کشیدن انگشت را از بیرون طرف راست صفحه نمایش آغاز کنید در عوض به پنل Task Switcher می رسید. روشی برای تفکیک کردن Hub وجود دارد. فلش به طرف پایین در بالای گوشه راست که با استفاده از این منو می توانید برای پوشه های جداگانه (صندوق پستی، تماس های ناموفق و...) جستجو کنید.
یک دکمه منو در پایین گوشه راست Hub وجود دارد که گزینه هایی مانند مرور به طرف بالا ( پایین )، جستجو ، ایجاد ، پردازش و انتخاب چندین مورد را ارائه می دهد. شما پیش از این دکمه های جستجو و ایجاد را در پایین صفحه داشته اید اما سایر آنها نیز می توانند سودمند باشند.
مهارت های مدیریت پیام در Hub متعدد است. با فشاردادن طولانی روی یک پیام، لیستی طولانی از گزینه های از گزینه ها در طرف راست آن ظاهر می شود . شما می توانید یک پیام را برای یکی از این گزینه ها به همین روش تعیین کنید یا انگشت خود را بلند کنید و روی گزینه مورد نظر ضربه بزنید. سه دکمه نقطه ای عمودی، پنل را با گزینه هایی توسعه می دهند که شامل برچسب ها می شود و فقط آیکن ها را دربر نمی گیرد. شما در ابتدا به آنها نیاز دارید تا یاد بگیرید کدام آیکن ها به این منظور بکار می روند.
در اینجا می توان بیش از یک پیام را انتخاب کرد اما در صورت انتخاب پیام ها از منابع مختلف، فقط گزینه هایی که بکار می روند نشان داده می شوند.(برای مثال می توانید ایمیل ها و Tweets را بعنوان "خوانده شده" علامتگذاری کنید اما فقط می توانید ایمیل ها را برچسب دار نمایید و این امکان برای Tweets وجود ندارد). انتخاب چندتایی برای حذف انبوه نیز به کار می رود.
پیام های SMS و MMS توسط بلک بری Hub کنترل می شوند. میانبر پیام های متنی در فهرست کشویی نرم افزار شما را به آنها می رساند. پیام ها به صورت زنجیره مرتب شده اند و از منوی حباب گفتار استفاده می شود. زنجیره ها و پیام های جداگانه را می توان با فشار دادن طولانی مدیریت کرد. شما می توانید زنجیره یک مکالمه را نامگذاری کنید در آسان تر پیدا کردن آن به شما کمک می کند. ایجاد پیام متفاوت از سایر سیستم عامل ها نیست. قسمت ورودی متن بسیار کوچک است و به صورت یک خط آغاز می شود که حداکثر به چهار خط گسترش می یابد. بنابراین ایجاد متون طولانی کمی خسته کننده می باشد. شمارشگر کاراکتر یا بخش پیام وجود ندارد.
محتوای چند رسانه ای و سایر داده ها (اطلاعات تماس ، قرارملاقات و فایل های عمومی) را می توان به پیام پیوست کرد که در این صورت آن را به MMS تبدیل می کند. گزینه ای برای پیوست کردن یک محل به پیام وجود دارد که می تواند محل فعلی شما یا محلی روی یک نقشه باشد و این ویژگی برای راهنمایی مسیر بسیار مناسب است. بیش از یک آیتم را می توان پیوست کرد.
مسنجر بلک بری یکی از بهترین ویژگی ها در گوشی های بلک بری است. BBM قادر است چت صوتی و متنی (را در ارتباط داده موبایل شما یا Wi-Fi ) اجرا کند. شما می توانید محتوای چند رسانه ای را به یک پیام BBM نیز پیوست کنید.
بلک بری Q10 به جدیدترین سیستم عامل مجهز است که ویدئوی BBM را نیز اضافه می کند (مکالمه تصویری با یک Twist . (Twistها همانطور که می دانید چیزی است که در عوض طول فیلم دوربین ثانویه ، گوشی قادر است محتوای صفحه نمایش خود را پخش کند. بدین ترتیب طرف مقابل فقط آنچه را که شما می بینید، مشاهده می کند و این روش مناسبی برای نشان دادن چیزی به یک شخص، مرور در مستندات با یکدیگر یا سایر موارد است. این ویژگی منحصر به فرد است.
ادامه دارد....
منبع : Gsmaria
پاسخ دهید